Meer BodyFacts
Visceraal vet | Wat is het en hoe voorkom je het?
Lichaam Lichaamsvet Weerstand

Visceraal vet | Wat is het en hoe voorkom je het?

Thomas Esselink
Thomas Esselink

Inhoudsopgave

Visceraal vet is een moeilijk woord voor buikvet in je buikholte. Ook wel orgaanvet. Dit is niet het vet wat je kan vasthouden, maar het vet onder je buikspieren. Het heeft een onder andere een beschermende rol voor je organen, maar in onze maatschappij hebben veel mensen er teveel van. Wat visceraal vet precies is vertellen we je in dit artikel.


Visceraal vet zit in onze buikholte en omringt je organen. Op die manier beschermt zij je organen tegen stoten van buitenaf. Het is daarom belangrijk dat je voldoende visceraal vet hebt. Gelukkig is dat voor de meeste mensen geen probleem.

Wat is visceraal vet?

Visceraal vet is het niet zichtbare vet wat onder je buikwand (spieren) zit. Teveel visceraal vet geeft een verhoogd risico op hart -en vaatziekten. Het is niet het vet wat je kan voelen (onderhuids vet), het zachte vet op je buik bijvoorbeeld. Visceraal vet ontstaat met name door het eten van snelle koolhydraten, transvetten, weinig slaap en weinig beweging.

Je hebt twee type buikvet:

  1. Buikvet boven je buikspieren en onder je huid
  2. Visceraal vet (onder je buikspieren)
type buikvet


Visceraal vet zit dus onder je buikspieren en ligt op en tussen je organen. Wanneer je veel visceraal vet hebt dan drukt dit de buikwand naar buiten. Daarom ziet die er dan dik en opgeblazen uit.

Hoe kan je het herkennen?

Aan de volgende kenmerken kan je visceraal vet herkennen:

  1. Een bierbuik
  2. Overgewicht
  3. Dunne benen maar wel een dikke buik
  4. Grote, harde, ronde buik
  5. Een uitpuilende buik.Een teveel aan visceraal vet vind je zowel bij mensen met overgewicht als bij mensen met een gezond gewicht. Maar het mag duidelijk te zijn dat dit met name bij overgewicht veel voor komt.


Wat zijn de gevolgen van teveel visceraal vet

Laten we duidelijk zijn, je wilt niet teveel visceraal vet hebben. Het is veel gevaarlijker dan het onderhuidse buikvet. Enerzijds drukt het op je buikwand en zet het druk op je organen (maag, lever, darmen en nieren), anderzijds heeft het ook invloed op je hormonen. Uit onderzoek blijkt dat visceraal vet hormonen aanmaakt die zelfs de vetverbranding verstoren. Een verstoorde vetverbranding levert juist nog meer vet op. Een tegengesteld resultaat dan wat je waarschijnlijk beoogt. Een teveel aan visceraal vet wordt dan ook als een van de oorzaken gezien, of leidt in ieder geval tot een groter risico, tot het verkrijgen van leefstijl en overige ziektes:

  • Diabetes (2)
  • Hart -en vaatziektes
  • Alzheimer
  • Beroerte
  • Borst -en darmkanker.

Gezondheidsvoordelen normaal visceraal vet niveau

Een gezond niveau visceraal vet betekent dat geen overbodige druk uitoefent op je buikwand en organen. Bekende overige gezondheidsvoordelen zijn:

  1. Een gezonde bloeddruk
  2. Lagere kans op diabetes 2
  3. Minder kans op hart-en vaat ziektes
  4. Meer energie
  5. Snellere stofwisseling en actieve vetverbranding
  6. Een energieker leven

Hoe kan je teveel visceraal vet voorkomen?

Vet is een belangrijk onderdeel van ons lichaam. Het levert energie, communiceert met de hersenen en maakt hormonen. Hoeveel vet gezond is verschilt echt van persoon tot persoon. Het belangrijkst is waar het vet zich in het lichaam bevindt. Bij visceraal vet willen we het teveel aan vet in de buikholte verminderen. Hiervoor kan je het best een combinatie nemen van de volgende drie methoden:

  1. Pas je voeding aan (energie inname)
  2. Ga meer bewegen / sporten (energie verbruik)
  3. Leefstijl (denk bijvoorbeeld aan slaap en stress)

Hoe kom je er achter wat je visceraal vet niveau is?

Je visceraal vet niveau kan je in Nederland laagdrempelig doen via een meting bij BodyFact of bijvoorbeeld de diëtist.
Het belangrijkste bij een meting is dat deze metingen beïnvloedbaar zijn. Houd je goed aan de voorwaarden en laat je op regelmatig meten onder dezelfde voorwaarden. Op die manier krijg je goed inzicht en krijg je ook inzicht in de trend waar je op af koerst. Blijft het stabiel, neemt het toe of neemt het af.