3 tips die jouw vetverbranding een boost geven
Afvallen Bewegen Gewicht

3 tips die jouw vetverbranding een boost geven

Nancy Tesselaar
Nancy Tesselaar

De meeste tips wanneer we praten over vetverbranding gaan over voeding. En terecht, want eten bepaalt voor circa 70% je gewicht en is dus heel belangrijk wanneer je vet wilt verbranden. En hoe zit het met die andere 30%? Je leest het hier!

1.     Voeding

Je voedselkeuzes maken dus een enorm verschil als het gaat om afvallen.

Om maar met de deur in huis te vallen, de grootste dikmaker is het eten van van suikers en geraffineerde koolhydraten. Deze producten zorgen er namelijk voor dat jouwlichaam niet effectief vet kan verbranden.

Door minder koolhydraten te eten, dwing je je lichaam om vet te verbranden als brandstof. Je lichaam gaat over van glucose- (suikerverbranding) naar vetverbranding.

Daarnaast is het eten van meer eiwitten een hele effectieve manier om meer vet te verbranden. Eiwitten zorgen ervoor dat je eetlust verminderd en je bloedsuiker stabiel blijft. De vetverbranding wordt optimaal aangesproken wanneer je koolhydraatarm eet, in combinatie met genoeg eiwitten.

2.     Beweging

Ren/fiets/wandel niet alleen op 1 tempo maar beweeg in wisselende tempo’s. Dit noemen we intervaltraining.

Bij een intervaltraining wissel je het tempo van je training. Je loopt bijvoorbeeld 5 minuten in een normaal tempo en versnelt dan 2 tot 3 minuten zodat je hartslag even flink omhoog gaat. Daarna ga je door in normaal tempo, je stopt dus niet. Je hartslag gaat weer dalen. Herhaal dit nog een keer. Een snellere hartslag, zorgt voor een hogere verbranding. De totale verbrandingis hoger bij een training met hoge intensiteit en deze wordt bepaald door je hartslag.

3.     Kou

De laatste tip is een wat ongebruikelijker om de vetverbranding te stimuleren.

En voor deze tip hoef jeeigenlijk niets te doen.

Stel je lichaam bloot aan koude temperaturen!

Hoe werkt dit? Stel je lichaam bloot aan koude temperaturen en het zal harder moeten werken om voldoende warmte te creeren, om de normale lichaamstemperatuur van 37 graden te behouden.

Studies laten zien dat je verbranding stijgt met 250 calorieënwanneer je 3 uur in een kamer van 18 graden bent. Daarnaast liet een andere studie zien dat je vetpercentage met 5% kan dalen door 2 uur per dag in een kamer van 17 graden te besteden.

Dus, trek wat minder wat kleding aan deze winter. Oefen in huis.

Jezelf geleidelijk blootstellen aan koudere temperaturen is het beste wat je kunt doen en dat gaat je vetverbranding ook leuk vinden!



Heb je een vraag? Stel hem hieronder