Meer BodyFacts
#1. After Dinner Dip?! Fix je bloedsuikerspiegel
Lichaam podcast Bloed

#1. After Dinner Dip?! Fix je bloedsuikerspiegel

Thomas Esselink
Thomas Esselink

Starend naar je scherm, al twintig minuten aan het scrollen door je social media en een licht gevoel in je hoofd. Het is 13:15 en een half uur geleden heb je onderweg, bij gebrek aan beter, een kleffe wrap bij het benzinestation gehaald.

Eenmaal aangekomen op je werkplek nog snel een kop koffie en een koekje.

Klaar om te knallen.

Pats boem! Je gedachten dwalen af, je merkt dat je aan het staren bent, en elke poging om wat te doen strandt na 3 minuten in een herhaling van zetten; je telefoon pakken, scrollen, hier en daar een like en nog even het nieuws checken om te kijken of er in de afgelopen paar minuten nieuw wereldnieuws is ontstaan... De After Dinner Dip

Inhoudsopgave

  1. De After Dinner Dip
  2. Jouw lichaam is anders
  3. Hoe werkt je bloedsuikerspiegel
  4. Kennis is de sleutel tot verandering
  5. Dieet op maat
  6. Tips om je bloedsuikerspiegel stabiel te houden
  7. Hoe nu verder?
  8. Aanbevolen Podcast aflevering
  9. Blijf op de hoogte

De After Dinner Dip

De bekende After Dinner Dip is het gevolg van een stijgende en daarna crashende bloedsuikerspiegel. In deze crash, of dip, heeft je lichaam een tekort aan suiker (glucose) en voel je je futloos. Als reactie ga je op zoek naar snelle energie, in de vorm van koolhydraten, snacks etc. Dit zijn de welbekende eetbuien.

Vergelijk je bloedsuikerspiegel met de kamertemperatuur. Je airco of thermostaat reguleert de temperatuur. Wordt het koud of warmer, dan pas merk je dat. Je alvleesklier is in dit voorbeeld je airco, en zorgt ervoor dat je bloedsuikerspiegel stabiel blijft.

Eetbuien leiden op hun beurt weer tot een ongecontroleerde calorieoverschot en door het gebruik van producten die snel energie leveren zal je bloedsuikerspiegel mogelijk weer ongecontroleerd stijgen.

Zie hier het begin van een vicieuze cirkel.

Op zichzelf is een stijgende bloedsuikerspiegel niet gek, het lichaam heeft zelfs een prachtig mechanisme om dit te reguleren (lees vooral verder), maar het totaal aan opeenvolgende gebeurtenissen leidt tot de problemen die we allemaal kennen:

Weinig energie en ongecontroleerd eten.

Jouw lichaam is anders

Ieder lichaam reageert anders op voeding. "Dat betekent dat je er niet zomaar vanuit kan gaan wat voor een ander werkt, ook voor jou werkt", aldus Piet Hein van Dam, oprichter van het bedrijf Clear.

Clear is opgezet om voor jou en mij uit te vinden hoe ons lichaam reageert op onze voeding. Ze doen dit door een sensor aan te brengen die twee weken lang 24/7, je bloedsuikerspiegel meet.  Tegelijkertijd houd je die twee weken je voeding bij. Zo koppelen ze de uitslagen van je bloedsuikerspiegel aan de ingenomen voeding.

Resultaat is dat je leert op welk eten jouw bloedsuikerspiegel piekt, en dus zeer waarschijnlijk ook crasht, met als gevolg dat futloze gevoel van de After Dinner Dip. Een persoonlijk dieet maar dan echt op maat.

Maar werkt het echt zo makkelijk? Eerst een stukje theorie:

Hoe werkt je bloedsuikerspiegel

Hoe maak je iets complex makkelijk? Voor het lange verhaal, klik hier.

Je lichaam heeft brandstof nodig, plat gezegd suiker. Met een duur woord wordt dat glucose genoemd.

Piet Hein: "Je bloedsuikerspiegel is eigenlijk een directe indicator van hoe goed je brandstof aan het opnemen bent".

Je lichaam verwerkt je voeding (de koolhydraten) onder andere tot glucose. Krijg je daar teveel van binnen, dan piekt je bloedsuikerspiegel en gaat er (als het goed is) een mooi proces van start om het teveel aan glucose af te breken:

Lepel met daarop een suikerklontje en bloed er omheen. Daarnaast een schematisch overzicht met het proces waarin glucose wordt omgezet in insuline.

Kortgezegd:

  1. Wanneer je eet, zet je lichaam koolhydraten om in glucose
  2. Glucose is de brandstof van je lichaam. Zonder brandstof val je stil.
  3. Je glucose wordt toegevoegd aan je bloed en op die manier door je lichaam verspreid.
  4. Een teveel aan glucose leidt tot een hoge bloedsuikerspiegel.
  5. Het teveel aan glucose wordt door insuline afgebroken en omgezet in glycogeen (snelle energie voorraad, sprintje trekken, opspringen etc), en uiteindelijk omgezet in vet.
  6. Insuline wordt aangemaakt door de alvleesklier. Meer specifiek door betacellen in de eilandjes van Langerhans.
  7. Heeft je lichaam een tekort aan glucose (in een dip), dan zorgt glucagon ervoor dat uit de glycogeen voorraad glucose wordt gehaald.
  8. Op die manier stabiliseert de bloedsuikerspiegel.
Piet Hein van Dam: "Vergelijk je bloedsuikerspiegel met de kamertemperatuur. Je airco of thermostaat reguleert de temperatuur. Wordt het kouder of warmer, dan pas merk je dat. Je alvleesklier is in dit voorbeeld je airco, en zorgt ervoor dat je bloedsuikerspiegel stabiel blijft."

Wat is het probleem? Ons lichaam lost dit toch op?

Alles wat je veel gebruikt, slijt sneller. Elke dag dezelfde broek dragen resulteert in een korte levensloop, altijd de motor op vol gas wordt ook niet door alle onderdelen gewaardeerd. Waarom zou ons lichaam anders zijn?

Onze machine kan namelijk ook gaan haperen:

  1. De alvleesklier kan niet voldoende insuline aanmaken
  2. Of onze cellen reageren niet meer op insuline => ze worden insuline resistent

In beide gevallen leidt dit tot Diabetes type 1 of type 2.

Een transparant mannenlijk bovenlichaam waar de gallaas en alvleesklier uitvergroot zijn
Link galblaas en rechts alvleesklier

Een langdurige hoge bloedsuikerspiegel, leidt tot complicaties van de grote en kleine bloedvaten.

Professor Maria Hopman, hoogleraar Fysiologie aan het RadboudUMC: de kwaliteit van je bloedvaten is een goede indicator van je gezondheid.

Als gevolg van deze complicaties ontstaan hart-en vaatziekten, blindheid, nierziekten en gevoelloosheid van de ledematen.

Daarnaast wordt Diabetes type 2 gekoppeld aan:

  • Sommige kankersoorten (alvleesklier-, lever-, en baarmoederhalskanker)
  • Verminderde cognitieve functie
  • Impotentie
  • Psychische stoornissen.

Reden genoeg om ons lichaam een beetje te helpen lijkt me. Waarom zouden we dat lichaam zo maximaal belasten dat de machine op een gegeven moment gaat haperen?

Kennis is de sleutel tot verandering

We eten tegenwoordig heel veel "processed foods (verwerkte voedingsproducten)".

In deze producten zitten veel toegevoegde suikers en goedkope koolhydraatrijke ingrediënten. Tevens ontbreekt het aan vezels.

Als gevolg daarvan zie je dat veel mensen continu een hoge bloedsuikerspiegel hebben.

Je alvleesklier moet dan overuren maken om insuline toe te voegen aan je bloedbaan. Deze insuline bindt zich aan de overtallig aanwezige glucose (de suikers die van de koolhydraten kwamen).

Nadat de insuline zich bindt aan de glucose, wordt de glucose langzaam afgevoerd. Echter, doordat er zoveel (en zo vaak op een dag) glucose aanwezig is, wordt er ook heel veel (vaak teveel) insuline aangemaakt. Dit leidt weer tot een tekort aan glucose in je bloed omdat de insuline te hard zijn best doet :-).

En dat is de After Dinner Dip:

  1. Je hebt namelijk te weinig energie in je bloed; After Dinner Dip
  2. En om dat te compenseren ga je eten; eetbuien
Piet Hein van Dam: We zijn mensen aan het helpen om te begrijpen hoe een biologie werkt. Als je dat begrijpt, kan je ook de juiste keuzes maken.

Een te hoge bloedsuikerspiegel is daarentegen ook niet goed. Je wordt vaak een beetje nerveus, onrustig en niet gefocust. Heb jij een beroep waarbij je heel gefocust moet werken, dan wil je niet onrustig of nerveus zijn.

Dieet op maat

Wat is nou het geval, jij en ik reageren anders op voeding. Allebei mens, dezelfde anatomie, maar toch niet hetzelfde.

Op zich weten we dat we van elkaar verschillen:

  • We hebben verschillende allergieën
  • Niet iedereen heeft dezelfde voedselintoleranties
  • We hebben andere genen, DNA

Maar onze bloedsuikerspiegel reageert ook anders.

Verschillende bedrijven in de wereld zijn op dit fenomeen gesprongen. Zij zoeken voor en met jou uit op welke voeding jouw bloedsuikerspiegel goed reageert en op welke voeding slecht.

En zo kan het gebeuren dat mijn bloedsuikerspiegel redelijk stabiel blijft na het eten van een banaan, maar dat de bloedsuikerspiegel van een ander daar heel erg van stijgt. Of dat ik wel havermout kan eten, maar iemand anders beter voor een ander type graan kan kiezen.

In Nederland houdt het bedrijf Clear zich hier mee bezig. In een traject van twee weken ontdek je welke voeding voor jou goed werkt, en welke voeding voor jou slecht werkt.

Kortingscode Clear.bio

Speciaal voor BodyFact is er een kortingscode waarmee je €30,- korting krijgt bij Clear: ClearBodyFact

Clear. - Het gepersonaliseerde voedingsprogramma
Ontdek in 2 weken hoe jouw lichaam reageert op voeding met het Clear. voedingsprogramma. Verbeter je voedingspatroon, energie en gezondheid. Start nu.

Wil je echter de kans vergroten om in gezondheid oud te worden, dan moedig ik je aan om je eigen lichaam echt te leren kennen!

Tips om je bloedsuikerspiegel stabiel te houden

Helaas is het niet heel zwart wit wat je wel of niet kan eten. Dit heeft een aantal oorzaken:

  1. Je eet bijna nooit 1 product. Het is heel vaak "in combinatie met":
    - Een boterham met pindakaas
    - Spaghetti met gehakt, tomatensaus, groente en kaas
  2. Je lichaam reageert gedurende de dag anders. Je slaap, stress en humeur hebben bijvoorbeeld invloed op je bloedsuikerspiegel.
  3. Lichamelijke activiteit beïnvloed ook je bloedsuikerspiegel.

Over het algemeen mag je aannemen dat de snoep, granen en suikerrijke drankjes een stevige reactie geven op je bloedsuikerspiegel. Maar vooral bij de natuurlijke producten (niet uit de fabriek) kan dit per persoon wel degelijk verschillen.

Daarnaast zijn er manieren om je lichaam te helpen:

  • Probeer voldoende gezonde vetten toe te voegen aan je maaltijd
  • Probeer veel vezels te eten, die werken in je darmen als een soort kussen tegen je darmwand waardoor de suikers niet in 1 keer binnenkomen.
  • Eet een half uur voordat je een flink bord spaghetti of boterhammen eet alvast wat vezels (groenten).
  • Of, minder lekker, een halfuurtje voor je maaltijd een glas water nemen en tien procent azijn
  • Wandelen na het eten

Hoe nu verder?

Het belangrijkste is dat je voor jezelf een keuze maakt wat je wilt. Een stabiele bloedsuikerspiegel heeft namelijk drie grote voordelen:

  1. Praktische voordelen op de korte termijn, de gehele dag energie en minder prikkelbaar.
  2. Minder eetbuien en daardoor een evenwichtiger voedingspatroon, wat leidt tot een stabieler gewicht.
  3. Gezondheid op de lange termijn. Voorkom chronische ziekten als Diabetes

Aanbevolen Podcast aflevering

Blijf op de hoogte

Zo'n 80% van alle hart- en vaatziektes kan worden voorkomen. 50% van de 65+'ers heeft een chronische ziekte. Het merendeel daarvan is gekoppeld aan leefstijl. Op alle leeftijden kan je hier positieve invloed op uitoefenen.

Bij BodyFact is het onze missie om jou je lichaam te laten begrijpen. Niet omdat we een van iedereen een dokter willen maken, maar omdat kennis jou helpt om de baas over je eigen gezondheid te worden. Het zijn vaak kleine aanpassingen die grote invloed hebben. Want iedereen wilt toch in gezondheid oud worden?


Meld je aan en ontvang elke week als eerste de belangrijkste lessen van de afgelopen week en kortingsacties op producten die jou helpen je gezondste en leukste leven te leiden.