Meer BodyFacts
Wat is mijn juiste gewicht?
Meten Lichaam Afvallen

Wat is mijn juiste gewicht?

Hugo Wieringa
Hugo Wieringa

Inhoudsopgave

Wat is mijn juiste gewicht?

Wat is een gezond gewicht? Wat is het juiste gewicht voor mij? Ben ik zwaar of te licht, te dik of te dun; gewicht is een veelbesproken onderwerp. De ene persoon voelt zich lekker bij 65 kilo, terwijl een ander blij is met 90 kilo. Het ‘ideale gewicht’ is erg persoonlijk en afhankelijk van waar jij je het prettigst voelt. Maar medisch gezien is er ook een juiste gewicht.

Het juiste gewicht voor jou wordt berekend aan de hand van de Body Mass Index (BMI) én je middelomtrek. Het BMI is een indicatie die rekening houdt met lengte en gewicht. De middelomtrek laat zien of je niet te veel of te weinig vetmassa rondom je middel hebt. Deze twee indicatoren samen geven ze aan of je gewicht gezond is of niet.

Een gezond gewicht verlaagd de kans op leefstijlziekten zoals diabetes type 2, hoge bloeddruk, galstenen, hart- en vaatziekten, rug- en gewrichtsklachten en bepaalde soorten kanker. Dit maakt het belangrijk dat je weet wat medisch gezien jouw juiste gewicht is.

Waaruit bestaat mijn gewicht?

Ons gewicht is een optelsom van het aantal kilo vet, bot en spier en liters vocht in ons lichaam. Dit noemen we ook wel de lichaamssamenstelling. De samenstelling van jouw gewicht uit vet, bot, spier en vocht is persoonlijk, het is voor iedereen anders. We leggen je graag uit wat deze diverse onderdelen betekenen voor jou.

Lichaamswater

Bij een gezond gewicht bestaat het lichaam van een vrouw gemiddeld voor 52% uit vocht, voor mannen ligt dat rond de 65%. Vocht, ook wel lichaamswater genoemd is onmisbaar om gezond te blijven. Lichaamsvocht reguleert de lichaamstemperatuur en zorgt dat afvalstoffen kunnen worden afgevoerd. Het lichaamsvocht bevindt zich door het hele lichaam heen; in en om cellen, weefsels en in ons bloed.

Vetmassa

Lichaamsvet heeft een wat negatieve lading. Echter, we hebben wel degelijk vet nodig als energie voorraad, voor bescherming van de organen, de hormoonproductie en voor warmte. Een te hoge vetmassa wordt in verband gebracht met een hogere kans op ziekten als hoge bloeddruk, hartziekte, diabetes type 2 en bepaalde vormen van kanker. Ook een te laag percentage lichaamsvet is niet goed voor de gezondheid. Dit kan leiden tot osteoporose, hormoondisbalansen bij vrouwen en mogelijk onvruchtbaarheid. Het is dus belangrijk voor je gezondheid om de hoeveelheid lichaamsvet in de gaten te houden.

Spiermassa

Spieren zijn de motor van jouw energie. Het is een heel mooi systeem: wanneer de spiermassa toeneemt, stijgt de snelheid waarmee u energie verbrandt (calorieën), waardoor uw basaal metabolisme (BMR) toeneemt. Door meer spiermassa verbrand je dus meer calorieën in rust.

Botten

En dan als laatste; de botten oftewel het “skelet”. De botten wegen slechts tussen de 2,5 en 3,5 kilo. Mocht je te zwaar zijn, dan zit dus doorgaans niet in te zware botten. 😉

Deze 4 onderdelen samen vormen jouw lichaamssamenstelling en hiermee jouw gewicht.

Waarom schommelt mijn gewicht?

Heb jij je weleens afgevraagd waarom je gisteren 1 kilo lichter was dan vandaag? Een gewicht schommelt van nature een beetje. De meeste mensen schommelen ongeveer 1 tot 2 kilo in gewicht.

Deze schommelingen in het gewicht worden voornamelijk veroorzaakt door wisselingen in de hoeveelheid vocht. Dat je vocht verschilt kan verschillende redenen hebben, hieronder noemen we er een aantal:

  1. Als je vandaag een zoutrijke maaltijd eet, zul je meer vocht vasthouden en daardoor morgen zwaarder zijn op de weegschaal. Dat extra vocht is na 1 of 2 dagen weer weg.
  2. Ook het eten van meer koolhydraten kan invloed hebben op je gewicht. Niet dat je direct aankomt, maar de glucosereserve, die wordt opgeslagen in de spieren en lever door het eten van meer koolhydraten, houdt vocht vast. Soms wel 2 tot 3 kilo.
  3. Wanneer het buiten warm is houden we meer vocht vast. Ook dan word je wat zwaarder. Laat dit geen reden zijn om hierdoor minder te gaan drinken. Dit is juist bij warm weer goed, het lichaam zal de extra vocht gewoon weer uitscheiden.
  4. Vrouwen zijn vlak voor de menstruatie soms wel 1 tot 2 kilo zwaarder dan normaal, ook hier weer door het vasthouden van extra vocht.
  5. Je stoelgang is heel belangrijk. Wanneer jij niet naar de wc kan, of juist last hebt van diarree zal dit zijn uitwerking hebben op het vocht in je lichaam. Zorg er daarom voor dat je voldoende vezels eet, dit zorgt ervoor dat je darmen goed functioneren en dat jij goed naar de wc kan. Fijn voor het getal op de weegschaal, maar zeker ook voor je gezondheid.

Juiste gewicht man

Het juiste gewicht voor een man kun je dus toetsen aan de hand van middelomtrek en BMI. Het BMI is een indicatie die rekening houdt met lengte en gewicht. De middelomtrek laat zien hoe veel vetmassa je hebt rondom je middel. Deze twee indicatoren samen geven ze aan of je gewicht gezond is of niet. Wil jij jouw juiste gewicht weten? Bekijk dan deze twee indicatoren voor jezelf.

Middelomtrek man

Een gezonde buikomvang voor mannen ligt tussen de 79 en 94 centimeter. Een buikomvang boven de 102 is ongezond. Dit duidt op een te hoge vetmassa.

BMI man

In de tabel kun je aflezen wat is jouw juiste gewicht is. Het groene gebied is een normaal BMI.

Voorbeeld: Ben je een man van 193 centimeter, dan heb je met een gewicht tussen de 69 en de 92 kilo een gezond gewicht.

Afbeelding titel: BMI grafiek: wat is jouw juiste gewicht?

Een kanttekening bij BMI: BMI is lang niet altijd een betrouwbare maatstaf om vast te stellen of iemand een gezond gewicht heeft. Deze formule houdt namelijk geen rekening met de hoeveelheid spiermassa van een persoon. Wanneer jij een heel hoge of juist heel lage spiermassa hebt, heeft dit invloed op jouw gewicht. Daarnaast zegt de BMI ook niet hoeveel buikvet je hebt. En dat is juist belangrijk om te weten. Te veel buikvet verhoogt namelijk de risico’s op bijvoorbeeld hart- en vaatziektes en diabetes type 2.

Spiermassa en vetmassa zijn getallen die je kan laten meten op een speciale weegschaal.

Juiste gewicht vrouw

Het juiste gewicht voor een vrouw kun je dus ook toetsen aan de hand van middelomtrek en BMI. Het BMI is een indicatie die rekening houdt met lengte en gewicht. De middelomtrek laat zien hoe veel vetmassa je hebt rondom je middel. Deze twee indicatoren samen geven ze aan of je gewicht gezond is of niet.

Wil jij jouw juiste gewicht weten? Bekijk dan deze twee indicatoren voor jezelf.

Buikomvang vrouw

Een gezonde buikomvang voor vrouwen ligt tussen de 68 en 80 centimeter. Een omvang boven de 88 centimeter is ongezond. Dit duidt op een te hoog vetmassa.

Voor een volledig beeld van de gezondheid van je gewicht, is het goed om ook na te gaan of je een gezond BMI hebt.

BMI berekenen

In de tabel kun je aflezen wat is jouw juiste gewicht is. Het groene gebied is een normaal, gezond BMI. Voorbeeld: je bent een vrouw van 170 centimeter en je weegt 85 kilo, volgens de BMI index heb je dan overgewicht. Een vrouw van 170 centimeter, heeft een gezond gewicht wanneer ze tussen de 54 en72 kilo weegt.

Afbeelding titel: BMI grafiek: wat is jouw juiste gewicht?

Helaas zegt BMI en middelomvang niet alles over ons gewicht. Factoren als spiermassa en vetmassa worden hier niet in meegenomen.

Ontwikkeling gewicht naarmate we ouder worden

Gewichtstoename gaat sneller naarmate je ouder wordt en afvallen is moeilijker. Helaas is dit een feit, maar waardoor komt dit en wat kun je eraan doen?

Je verliest spiermassa en spiermassa opbouwen is lastiger

Het is van groot belang dat je je spiermassa onderhoudt en opbouwt. Spieren verbruiken namelijk meer calorieën dan vet. Daarom is het van essentieel belang dat je activiteiten uitvoert die je spierweefsel uitdagen. Minder spiermassa betekent hierdoor dat je gemakkelijker gewicht aankomt.

Hormoonafname door ouder worden

Bij mannen daalt het testosteron niveau naarmate zij ouder worden. Bij vrouwen komt er een disbalans tussen de hormonen oestrogeen en progesteron. Een verandering in de hormoonhuishouding is vaak een moment voor gewichtstoename. Deze hormonale klachten kun je verminderen door een gezonde leefstijl. Dus sport (kracht en cardio), eet gezond (veel groenten, eiwitten en gezonde vetten) en ontspan!

Je metabolisme vertraagt

Onderzoeken laten zien dat je tot wel 300 calorieën minder verbrand boven je twintigste levensjaar. Dit betekent dat je minder kan eten of meer moet bewegen om op je oude gewicht blijven.

De beste manier om je gewicht te beheersen naarmate je ouder wordt is door jong te beginnen om gezonde gewoontes aan te leren. Maak van je gezondheid een langetermijnproject. Zo behoud je jouw juiste gewicht.