Wat is je echte leeftijd?
Meten Lichaam Voeding

Wat is je echte leeftijd?

Hugo Wieringa
Hugo Wieringa

Inhoudsopgave

Je echte leeftijd, wat wordt daarmee bedoeld?

Iedereen heeft een bepaalde leeftijd, gerekend in dagen vanaf de geboorte. Dit wordt ook wel de kalenderleeftijd genoemd. Maar hiernaast is er de metabolische leeftijd of “echte” leeftijd. De echte leeftijd geeft je inzicht in hoe je er lichamelijk voor staat.

Je kalenderleeftijd komt vaak niet overeen met je metabolische leeftijd. Je kunt veertig jaar oud zijn, maar je metabolische leeftijd is misschien wel zestig. Of dertig. Het hangt met name af van je levensstijl. En je kunt je wellicht voorstellen dat die echte leeftijd enorm belangrijk is voor je gezondheid. Dat maakt je echte leeftijd belangrijker dan de kalenderleeftijd.

Echte leeftijd berekenen

Er zijn veel verschillende factoren van invloed op je echte leeftijd. Hierdoor is het berekenen van je echte leeftijd een ingewikkelde berekening.

Om je echte leeftijd te berekenen, beginnen specialisten met het berekenen van jouw ruststofwisseling. Je ruststofwisseling is het aantal calorieën dat je verbrandt wanneer je de hele dag niks doet (basaal metabolisme), aangevuld met de calorieën die je lichaam verbrandt bij het verwerken en verteren van je voeding.

Jouw ruststofwisseling wordt vervolgens vergeleken met het gemiddelde ruststofwisseling van personen in jouw leeftijdscategorie en geslacht. Wanneer jou ruststofwisseling niet goed past bij het gemiddelde zal jouw metabolische leeftijd hoog uitvallen. Dit brengt gezondheidsrisico’s met zich mee.

Naast ruststofwisseling spelen de volgende activiteiten een grote rol bij de berekening van je echte leeftijd:

  • leeftijd
  • spierweefsel,
  • erfelijkheid
  • ziekte
  • medicatie en
  • lichamelijke activiteiten

Ondanks dat het een complexe berekening is, zijn er tools ontwikkeld om zelf te berekenen hoe hoog je echte leeftijd is. Dit getal is een schatting en probeert zo dicht mogelijk bij de echte leeftijd te zitten.

Wil je jouw echte leeftijd berekenen? Begin dan eens met deze test om jouw echte leeftijd te berekenen. Hierin wordt onder andere gevraagd naar roken, alcohol, en (ongezonde) voeding. De test is in het Engels, maar een van de betere online te vinden.

Waarom wil je je echte leeftijd berekenen?

Je echte leeftijd is een goede indicator voor je “ware” leeftijd. Hierin wordt namelijk gemeten hoe goed je voor je lichaam zorgt, door de schade te bekijken die gedurende je leven door je lichaam is geleden.

Voorbeeld

Een goed onderhouden auto gaat heel lang mee, terwijl dezelfde auto, als hij nauwelijks wordt onderhouden, er na een paar jaar mee kan stoppen. Zo gaat het ook met je lichaam; ook dat heeft immers “goed onderhoud” nodig om lang gezond te kunnen blijven.

"Kortom, je wilt je echte leeftijd weten omdat het een enorm belangrijk getal is voor je gezondheid."

Een verhoogde metabolische leeftijd hangt samen met een verhoogd risico op leefstijlziekten als:

  1. diabetes type-2
  2. een verhoogde bloeddruk
  3. hart- en vaatziektes
  4. overgewicht.

Deze ziektes komen vaak ook voort uit een ongezonde levensstijl. Door slecht te eten en weinig te bewegen, komt het lichaam aan en zijn de risico’s op deze ziektes een stuk hoger. Hiermee verhogen we ook de echte leeftijd. Dit allemaal door een ongezonde levensstijl, dat wilt toch niemand?

Hoe kan je invloed hebben op je echte leeftijd?

Zoals eerder gezegd heeft leefstijl een directe en grote invloed op je echte leeftijd.

Sporters scoren gunstig op diverse risicofactoren, zoals niet roken, lagere bloeddruk, geen overgewicht, veel beweging, een lage bloedglucose, een laag cholesterolgehalte en een gezond dieet met veel groenten en fruit. Deze factoren hebben een positieve invloed op hun echte leeftijd en hierdoor valt de echte leeftijd over het algemeen lager uit dan bij niet-sporters.

We hebben veel invloed op een lage echte leeftijd. Deze invloed heeft veel te maken met een gezonde levensstijl.

Wil jij jouw echte leeftijd beïnvloeden? Onderstaande leefregels zijn van positieve invloed op jouw echte leeftijd.

Speerpunten om een lage echte leeftijd te behalen en behouden:

  1. Rook niet
  2. Slaap volop
  3. Train regelmatig en intensief
  4. Beheers je stressniveau
  5. Eet volop fruit en groenten
  6. Vermijd te veel alcohol, suiker, zout, (verzadigd) vet en bewerkt voedsel
  7. Vermijd een te hoge bloeddruk
  8. Lach volop en geniet van je leven
  9. Geniet van je relatie en van je vrienden
  10. Vermijd risico’s en milieuvervuiling

Je echte leeftijd verhogen

Een ongezonde leefstijl doet de echte leeftijd verhogen. Onder andere door roken, alcohol, veel stress, slechte voeding en weinig slaap, wordt jouw echte leeftijd hoger. Maar het mag gezegd worden: je echte leeftijd verhogen is iets wat je niet wilt.

Je echte leeftijd verlagen

Als je echte leeftijd hoger is dan je kalenderleeftijd, dan kan dat dus negatieve gevolgen hebben voor je gezondheid. Zoals diabetes type-2, een verhoogde bloeddruk, hart- en vaatziektes en overgewicht. Gelukkig zijn er verschillende manieren om de echte leeftijd en de negatieve gevolgen ook te verlagen.

Het is belangrijk om ongezonde gewoontes te veranderen om jouw gezondheid te verbeteren en hiermee een hogere echte leeftijd te behalen. Om er voor te zorgen dat je metabolische leeftijd naar beneden gaat, is het belangrijk om er voor te zorgen dat je lichaam gezonder wordt. Dit betekent dat je gezonder kunt gaan eten, meer kan gaan bewegen en zeker combinatie van deze twee is heel effectief.

"Je hoeft hiervoor niet direct je hele leefstijl om te gooien."

Denk klein; dagelijkse een wandeling kan er al voor zorgen dat je metabolische leeftijd daalt, ook het eten van meer volkoren granen en groentes zullen je helpen om de echte leeftijd naar beneden te halen.

Wij hebben nog een aantal tips om jouw metabolische leeftijd weer omlaag te brengen:

  1. Eet gevarieerd
    Eet als tussendoortje eens fruit in plaats van dat koekje bij de koffie. Voeg eens wat groente toe aan de lunch boterham met kaas. En varieer dan ook met de soorten fruit en groenten. Het hoeft niet moeilijk te zijn, kleine stapjes maken een groot verschil
  2. 80-20 principe
    Dit betekent dat je 80% van je eten bestaat uit voedzame gezonde producten haalt en 20% van je eten uit de wat ongezondere producten. Probeer een balans te vinden hier tussen. Af en toe een koekje, snoepje of patatje is namelijk niet erg, als het maar geen dagelijkse gewoonte is!
  3. Ga meer bewegen
    Ook hierbij is het belangrijk om klein te beginnen. Begin bijvoorbeeld met wandelen, wanneer dit makkelijk afgaat en je vindt het leuk, kun je jouw rondje steeds iets vergroten. Ook in huis kun je vele verschillende soorten oefeningen doen, Youtube staat vol met thuisworkouts die je hier inspiratie voor bieden. Begin langzaam en bouw vanaf daar op naar zwaardere trainingen.
  4. Probeer krachttraining
    Wanneer je meer spieren opbouwt, gaat jou lichaam meer verbranden en dit resulteert in een hogere echte leeftijd.

Het is wel belangrijk dat je deze veranderingen een lange tijd inzet, op korte termijn zal er weinig veranderen aan je echte leeftijd.

Vooral op lange termijn zul je veel baad hebben bij de gezonde leefstijlveranderingen.